maandag 28 oktober 2013

Mouvementés


Momenteel speel ik nog dagelijks piano en één van de stukken die ik aan het oefenen ben is "Mouvements perpétuels" van componist Francis Poulenc (voortdurende bewegingen) of vrij vertaald: Stukjes die een voortdurende beweging uitbeelden. De stukjes (drie in getal) hebben herhalingen die je steeds maar door kunt laten gaan. Dat wordt natuurlijk niet eindeloos gedaan bij de uitvoeringen maar het zou wel kunnen.
Hierbij een link van het genoemde stuk:
Mouvements Perpétuel F. Poulenc gespeeld door Pascal Roger
Wat de componist precies heeft bedoeld is onzeker. Volgens de Franse Wikipedia zou de titel ironisch bedoeld zijn want het zou niet gaan om beweeglijke stukjes noch om voortduring. Zie hieronder:
Francis Poulenc écrit ses Mouvements perpétuels en décembre 1918. Selon Jankélévitch, ce titre témoignerait d'une intention ironique : en l'occurrence, les Mouvements perpétuels ne sont ni mouvementés, ni perpétuels.
Franse.wikipedia. Mouvements perpétuels

Zelf vind ik het idee van voortdurende beweging wel goed passen bij deze stukjes en spreekt mij wel aan. Is niet alles om ons heen in beweging? De grootste en kleinste sterren staan verre van stil. De hemellichamen draaien om hun as en verplaatsen zich door het heelal. Ook de kleinste deeltjes bewegen en/of trillen, beweging lijkt wel een eigenschap van de hele schepping en dat komt wellicht omdat dynamiek een eigenschap van God zelf is. De verschillende diersoorten zijn ook niet statisch, ze kunnen zich ontwikkelen, zich aanpassen, er kunnen nieuwe variëteiten ontstaan, ook die mogelijkheid is geschapen.

Mijn broer heeft onlangs in Noorwegen het Noorderlicht kunnen bewonderen. Het lijkt wel een dans die uitgevoerd wordt. Een dans van uitzonderlijke schoonheid!
Zoals een kinderliedje zegt: alles heeft een ritme, alles heeft een tijd, alles is geschapen tot Gods heerlijkheid.


Mouvementés heeft ook de betekenis: "druk" zoals kinderen druk kunnen zijn.
Momenteel ben ik ook vaak druk, ik kan dan niet stilzitten en moet naar buiten iets doen. Ik moet dingen doen, daar voel ik mij beter bij. Het lijkt wel verslavend om steeds bezig te zijn. Net zoals een hamster verslaafd kan worden aan zijn tredmolen. Daar moet je trouwens voor uitkijken want zo'n beest kan zo doorgaan dat-ie er bij neervalt en zelfs doodgaat. Nu, zo erg is het bij mij nog niet maar het lijkt er wel op. Vooral wanneer ik mij minder voel dan vlucht ik in aktiviteiten. Van die hele nuttige zoals fietsen in de stromende regen, één boodschap doen al moet je ervoor naar Utrecht of naar Bunnik (vanwege de 'omfiets'Krentewegge van Vroeg), en blaadjes aanvegen tijdens een storm....

Zo zag de stoep eruit binnen een paar minuten nadat ik hem helemaal schoon had geveegd......
Ik lijk Wammes Waggel wel die warme worstjes probeert te verkopen in de woestijn.

Als kinderen druk zijn, wordt wel gezegd: "Er is zeker storm op komst". Dat gaat bij mij wel op gezien de harde wind die we nu hebben en die naar verwachting nog verder zal aanwakkeren...
Rita vindt mij dan net Tijgetje uit Winnie de Pooh....
Laat mijn jongste kleindochter nu de naam Noa hebben wat de betekenis heeft van 'beweeglijk'. Ze heeft het dus niet van een vreemde, 't zit gewoon in onze genen....

Gelukkig doe ik soms ook nuttige dingen zoals een maaltijdsoep maken.
Gezien de huidige noodlijdende Nederlands-Russische betrekkingen maakte ik natuurlijk Russische bietensoep met de naam Borsjtsj. Let wel: alle medeklinkers uitspreken en niet smokkelen.
T.b.v. de juiste klank: uitspreken met veel speeksel in je mond.

Bij zo'n foto loopt het water je toch gewoon in de mond?
Recept: 500g gekookte bieten stropen en 2 aardappelen schillen en dit alles grof raspen.
1 ui snipperen en 2 prei en 2 stengels bleekselderij (evt ook 200g kool maar dan minder bleekselderij) wassen en drogen en klein snijden.
4 lepels olie verhitten en daarin de ui, prei, bleekselderij, kool 5 min fruiten. Daarna 1 liter heet water, 2 bouillontabletten, 2 takjes tijm (of mespunt gedroogd), 1/2 theelepel karwijzaad, 1 laurierblad, (zout),peper,(suiker) toevoegen en 15 min laten doorkoken op matig vuur.
na afkoelen laurierblad verwijderen en evt soep nog licht pureren. Evt gesneden gebraden braadworst  c.q. vegaworst toevoegen.
Vlak voor het opdoen of op het bord 1dl zure room toevoegen, garneren met stukjes selderijblad.

Afgelopen zondag heb ik erg genoten van de dienst waarin ik mocht meespelen met de accordeon. Een waar voorrecht wat ik ook kon volhouden.
Mijn favoriet dit keer: Er is een Rots
Een goede preek van Henk gehoord o.a. over nederigheid waar je niet genoeg over kunt horen. Want onze trots staat ons immers zo licht in de weg terwijl we in wezen maar stumperds zijn op weg met de Heer, en als stukken brandhout ontrukt aan het vuur. We hoeven ook niets op te houden want God kent ons immers door en door. Daarbij zijn wij aangenomen in Zijn genade en mogen we zelfs Zijn kinderen zijn en zijn we dan paradoxaal genoeg weer waardevol als een parel in Zijn hand. Een bevrijdende gedachte!
Een hele preek uitzitten is elke keer wel weer een uitdaging qua prikkels. Ik heb nu gemerkt dat het helpt om af en toe de ogen dicht te doen. En nee, ik was niet eens aan het slapen, hoogstens aan het soezelen. Het ogen dichtdoen helpt. Maar niet zozeer omdat de spreker zoveel heen en weer springt of beweegt en zo prikkels zou genereren want hij sprak rustig. Maar toch helpt het gek genoeg.

Tot slot genieten wij van de herfst:
Noa's favoriete paddestoel "Op een grote paddestoel, rood met witte stippen...."
Addendum:
Er is mij iets duidelijk geworden. Ik weet nu waar al die drukke kinderen vandaan komen. Vind je het gek dat ze druk zijn wanneer we ze liedjes leren als "Op een grote paddestoel, rood met witte stippen." Want wat zegt de tweede regel: "zat kabouter spillebeen, heen en weer te wippen" Die kabouter kon ook al niet stilzitten en zat maar heen en weer te wippen.
Over mouvementés gesproken.
Als wij onze kinderen zulke liedjes aanleren, kunnen we onze kinderen niet meer verwijten dat ze druk zijn...!
Dat liedje moeten we verbieden op de scholen. In plaats daarvan zitten we zwarte Piet de zwarte piet toe te schuiven! Terwijl kabouter Spillebeen veeleer de zwarte piet toekomt!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten