woensdag 2 januari 2019

Bij de kapper

Deze link is vergeten in mijn vorige blog:
Kunst en vliegwerk 
Stukje grappige luchtvaartgeschiedenis.

Bij de kapper

Rita vond dat ik nodig naar de kapper moest. Ik had vleugeltjes bij de oren, vond ze.
Ze had natuurlijk gelijk.
Naar de kapper gaan is niet mijn hobby. Vaak lang wachten, vervelende muziek/herrie.
Soms is men bereid om de muziek uit te zetten op mijn verzoek.
 
Bij de kapper was het niet druk. De kapsters waren een pauze aan het houden met een drankje.
Door mijn binnenkomst werden ze daarbij wreed gestoord.

Een kapster wees mij naar een van de lege stoelen.
Ik kreeg de gebruikelijke zwarte doek om, tegen de haren.
Toen liep ze iets naar achteren om een gordel om te doen met allerlei vervaarlijke instrumenten.
Zo stevende ze op mij af als een ware Edward Scissorhands:
Edward scissorhands

Toen zei ze: "Vertel"
Dat klonk gewoonweg als een commando ! 
Deze dame had duidelijk haar op de tanden. Haar eigen kapper had kennelijk een stukje gemist ...   :-)

Ik vond dat een nogal onhebbelijke introductie en antwoordde niet direct.
Toen kwam er een wat vriendelijkere vraag uit: "Hoe wilt u geknipt worden?"
"Gedekt graag maar de oren wel vrij, enz."
Na een tijd knippen vroeg ze of ik nog wat leuks had gedaan tijdens de feestdagen.
"Ja, ik heb alle kinderen en kleinkinderen gezien en Kerst met ze gevierd.
Ik heb ook de Kerstdienst mogen begeleiden op een mooie vleugel. Dat paste goed bij mijn haar "
Verder ging het prettig hoor, en snel, en nog goed ook !

Plotseling schalde een lied van de Dubliners uit de luidsprekers:
"And it's no nay never. No nay never again "..... Was dat een hint?

Bij afrekening vroeg ze: "Zit u in ons systeem?" 

"Gelukkig niet. Want als je eenmaal in een systeem zit, kom er dan maar eens uit!"

"Mag ik u dan vragen naar uw leeftijd?" 

Ik fronste mijn wenkbrauwen. "Of  ik wel oud genoeg ben om hier te komen? Of om zelfstandig te mogen betalen?" (zoals je leeftijd in een supermarkt gevraagd wordt wanneer je drank wilt kopen)

"Nee, om te bepalen of u recht  heeft op korting"

"O, voor een korting mag u mijn leeftijd wel weten, ik ben immers Nederlander.".
"Om wat voor korting gaat het dan?"

"Leeftijds korting" 

"Nou ik ben 63 jaar"

"Dan heeft u geen recht" "U bent te jong"."het gaat om 65-plus korting"

"65 ?" "Dus die leeftijd is niet meegegaan met de gestegen levensverwachting?"

"Nee, die is nog steeds 65-jaar"

Maar goed, ik moest dus de gewone prijs betalen. Dat zou ik wel overleven, de BTW was nog niet verhoogd.

Tot slot wensen we je een jaar wat helemaal geknipt voor je is!




 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten