maandag 15 oktober 2012

Watergruwel

Zoals jullie al wel weten heb ik niet te klagen over mijn energie. Dagelijks even wandelen of fietsen en de fysiotherapie doen hun werk.

Op een mooie nazomerdag ging ik met de auto naar Heidestein om daar nog even de laatste bloei van de heide te zien. Heidestein is binnen ons gezin beter bekend als het tunneltjesbos vanwege de voor kleine kinderen spannende tunnels die in een hoge wal zijn gemaakt welke grenst aan een meer. De tunnels zijn middenin erg donker en staan soms zelfs onder water.
Die tunnels heb ik dit keer links laten liggen om zo snel mogelijk op de hei te geraken want dat was even goed nog een flinke tippel voor mij.
Onderweg zijn er bankjes maar de eerste, aan het begin van de hei, was al bezet. Dan maar doorlopen tot een klein vennetje waar het bankje wel vrij was.

Het gaat hier globaal om de rode wandeling

Dat vennetje is heel klein en ondiep
Hier keek ik op uit vanaf mijn bankje toen een groep wandelaars passeerde, zo te zien 65-plussers.
De groep was nog niet gepasseerd of enkelen uit de achterhoede besloten eens even uit de kleren te gaan en te gaan naaktzwemmen in dit vennetje wat niet eens geschikt is om in te zwemmen. Toch probeerden ze het (en steeds meer volgden dit voorbeeld) en met hun vadsige buiken schuurden ze over de bodem, daarbij waterplanten lostrekkend, en de waterdieren de schrik om het lijf jagend.
Er waren meer wandelaars, ook gezinnen met kinderen, maar dat weerhield hen niet.
Mijn beeld van dit idyllische plekje was nu voorgoed bezoedeld.
En dan zeggen ze: de jeugd van tegenwoordig. Je kunt beter zeggen: die ouderen van tegenwoordig! Geen respect voor regels! Ze denken dat de wereld van hun is! Trekken zich niets aan van andere mensen!
Allerlei onaardige gedachten kwamen zo in mij op: "pensioenkorten die hap!"
Even speelde ik met de gedachte om ze te filmen en op Youtube te kijk te zetten. Maar waarschijnlijk zou ik daarmee mezelf nog meer te kijk zetten, dus zag ik er vanaf.
Meldt misdaad anoniem dan? Elkaar aanspreken op gedrag doen we niet meer immers. Maar ik geloof niet dat ik met het melden van deze 'misdaad' ook maar één agent in beweging krijg.

Er zat maar één ding op: zelf weggaan, en dat bracht mij naar een ander bankje wat aan het eind van het heidegebied staat, op een heuvel waardoor je mooi uit kunt kijken over de heide:
Hier kwamen mijn gedachten weer enigszins tot rust: het is misschien maar goed dat het pensioenkorten niet doorgaat (dankzij de rijkrekenrente die pensioenfondsen mogen hanteren voor de berekening van hun dekkingsgraad) want dan hebben deze oudjes tenminste nog geld om een fatsoenlijk badpak te kopen...



1 opmerking:

  1. Hoi Rob,
    Je moet columnist worden. Erg leuk stukje!
    Groeten en succes met het 'aankomen'
    Peter Spoelstra.

    BeantwoordenVerwijderen